داروی آلزایمر می‌تواند از ابتلا به دیابت نوع 2 جلوگیری کنند

21 ژوئیه 2017- یک مطالعه‌ی جدید نشان داد دارویی که معمولاً برای درمان آلزایمر بکار می‌رود می‌تواند به جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماریهای قلبی کمک کند.

محققان می‌گویند: داروی galantamineمی‌تواند باعث کاهش التهاب که مشخصه‌ی اصلی سندرم متابولیک است،به میزان بیش از 25 درصد گردد، این دارو دارای اثرات بالقوه مثبتی بر افرادی است که در معرض خطر این بیماری هستند و یا  درحال  حاضر به دیابت نوع 2 مبتلا می‌باشند، زیرا التهاب نقشی کلیدی در سندرم متابولیک بازی می‌کند.

 سندرم متابولیک به مجموعه‌ای از بیماریها شامل پرفشاری خون، بالا بودن قندخون، افزایش چربی دورکمر و بالا بودن کلسترول اطلاق می‌شود که با افزایش خطر ابتلا به بیماری دیابت، بیماری قلبی و سکته‌ی مغزی در ارتباط است.

مطالعات پیشین نشان دادند که گلانتامین که از گل‌ها مشتق می شود، می‌تواند به جلوگیری از پیشرفت آلزایمر کمک کند و میزان التهاب را در موشهای چاق کاهش دهد در نتیجه محققان تصمیم گرفتند به بررسی اثرات گلانتامین بر افراد مبتلا به سندرم متابولیک بپردازند.

 در این مطالعه 60 نفر شرکت کننده به طور مساوی در دو گروه: تحت درمان با گلانتامین و گروه پلاسبو ثبت نام شدند، در طول 12هفته تحقیق، غلظت انسولین، مقاومت به انسولین، ضربان قلب، وزن، میزان کلسترول افراد شرکت کننده در هر دو گروه اندازه‌گیری گردید.

در انتهای تحقیق، مارکرهای التهابی، مقدار انسولین و مقاومت به انسولین در گروه تحت درمان با داروی گلانتامین به طور چشمگیری کاهش یافته بود. اما هیچ تغییری در میزان چربی، وزن و مقدار کلسترول بین دو گروه مشاهده نشد.

یکی از نویسندگان اصلی این تحقیق دکتر Pavlovاز موسسه‌ی تحقیقات پزشکی Northwell Health’s Feinsteinمی‌گوید: درمان تمام اجزای سندرم متابولیک با یک دارو کار بسیار دشواری است، این بیماری از چاقی منشاء می‌گیرد و در حال حاضر بصورت اپیدمیک درآمده است.

 دکتر Harrisرئیس بخش غدد درون ریز، دیابت و متابولیسم در بیمارستان دانشگاه North Shoreگفت: گلانتامین می‌تواند کل سندرم متابولیک و همچنین اجزای این سندرم را هدف قرار دهد.

او افزود: استفاده از داروهای موجود برای درمان یک بیماری راهی بسیار سریعتر برای رسیدن به درمانی جدید است، من خوشبین هستم و این تحقیق نقطه‌ی شروعی برای ادامه‌ی تحقیقات در این زمینه است، گلانتامین سیستم عصبی را برای کاهش التهاب فعال می‌کند زیرا التهاب سبب مقاومت به انسولین می‌شود و به همین دلیل استفاده از این دارو با کاهش مقاومت به انسولین همراه است.

 محققان درحال حاضر قصد دارند تحقیقات بیشتری در زمینه‌ی استفاده از این دارو برای سایر  مشکلات مزمن سلامت انجام دهند. نتایج این تحقیق در مجله‌ی JCI Insightمنتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jul/alzheimers-drug-could-help-prevent-type-2-diabetes-96107430.html